En vecka i London – sjunde dagen

•07 juli 2017 • 2 kommentarer

Under ett träd i St James Park.

Vi hade faktiskt lite svårt att planera sista dagen men Ulrika ville åka London Eye så vi köpte förköpsbiljetter på Victoria för att iaf försöka. Vi trodde det skulle vara långa köer. Annars köper de tillbaka oanvända biljetter.
Vi tog tunnelbanan till St James Park och slappade där först. Köpte lunchmackor på ett ställe i parken och slängde oss med varsin bok under ett träd. Första dagen jag bestämde mig för att lämna tröjan hemma men det mulnade på och vinden var kylig så jag frös rätt ordentligt.

När vi fått nog knatade vi mot London Eye.

St James Park.

Westminster bridge.

Strax uppe på toppen.

Knappt någon kö alls så vi kände oss rätt nöjda med att vi köpte en standardbiljett. En trevlig åktur som vanligt. Efteråt gick vi runt på baksidan av hjulet, köpte med oss fika och satt på en hård stenbänk. Först efteråt upptäckte vi att vi suttit intill härligt gröna Jubilee gardens där vi säkert suttit mycket skönare.

Köpte med oss fika från Starbucks.

Jubilee Gardens.

Promenerade sen längs Southbank och gick över Waterloo bridge tillbaka.

Lykta längs Southbank.

Böcker under Waterloo bridge.

Vy från Waterloo bridge.

Dags för en vätskepaus så vi letade upp en pub, Lyceum tavern. De hade som små hytter så man fick lite privat space. Bestämde oss för att gå hemåt men äta på något ställe längs vägen. Visade sig vara svårare än vi trott.

Öltime.

I en liten hytt.

Passerade Westminster Abbey.

Slutade med att vi gick hela vägen hem och valde Sri Suwoon, thairestaurangen i slutet på vår egen gata. Det var ju kanongod mat där så det gjorde inget. Personalen såg ut att känna igen oss.

Singha är alltid gott.

Testade kyckling idag, lika gott det.

Den goda kokosglassen till dessert idag också.

My darling poserar på hotellrummet.

Sista natten…

En vecka i London – sjätte dagen

•05 juli 2017 • Kommentera

Stationen i Brighton.

Den här dagen skulle det vara bäst väder hade vi sett, perfekt för en dag vid havet.
Efter frukost gick vi till Victoria, köpte biljetter och satte oss på tåget till Brighton. En bekväm resa på ca 1 timme.

Tänk om jag vetat hur lätt det var att ta sig till havet när tjejerna och jag var i London mitt under värmeböljan 2006. Minns att det var runt 35-36 grader och det var inte mycket vi orkade göra den veckan. Allt är så mycket lättare nu med dagens teknik. Man hittar och fixar allt i mobilen hur enkelt som helst.

Väl framme följde vi folkströmmen, ned mot piren och havet. Havet, ljuset…så vackert!

Rester av en gammal pir.

British Airways i360. Den åkte vi inte tyvärr.

Del av stranden.

Karusell på stranden.

Ulrika har längtat efter 99 Flake.

Vi gick längs vattnet en stund och bara njöt. Åt en varsin glass innan vi fortsatte ut på piren.

Brighton pier.

Det var en del folk där på piren men ingen större trängsel. Fanns ett litet nöjesfält längst ut men väldigt få karuseller var igång, för lite folk för det. Vi satte oss en stund med en varsin dryck, Pimm’s för min del. Några poliser gick förbi med vapen vilket kändes lite olustigt.

Svalkar mig med Pimm’s.

Det fanns ett mindre nöjesfält ute på piren.

Vy mot land från piren.

Så småningom lämnade vi vattnet och gick upp i stan. Irrade omkring ett tag innan vi hittade en pub med plats för oss.
Satt och mös med varsin öl och lyssnade på en trubadur. Då stannar en polisbil ganska nära där vi satt och samma poliser vi sett tidigare hoppar ur och tar fram sina vapen och går iväg längs gatan. Vet fortfarande inte om det var på riktigt.

En öl på The Pump House.

Polisen på uppdrag?

Jag hade kollat upp att The White Company fanns i Brighton. Vi hittade affären och jag köpte duschkräm och body lotion med samma doft som på hotellet. Helt slumpartat råkade vi på en affär med smågodis vilket jag längtat efter ett par dagar så vi plockade på oss en varsin påse, inte riktigt som hemma men ganska nära.

Äntligen smågodis!

Vi hade bestämt oss för fish and chips i alla fall en gång under veckan och idag passade det perfekt. Vi gick tillbaka till sea front där vi sett flera ställen som serverade just detta. Vi valde Brighton Music Hall med många platser utomhus och dessutom lite levande musik. Smakade fint!

Fish and chips intill stranden.

Sen var vi rätt nöjda och trötta så vi började knata uppför backen mot stationen och tåget hem.

En vecka i London – femte dagen

•27 juni 2017 • Kommentera

En morgon vid långbordet.

Enda morgonen vi fick sitta i mellanrummet, en passage mellan de två andra lite större rummen. Ena långväggen var av glas så där var ändå ljust och fint. Där fanns bara ett enda bord men stort, säkert 1,5 x 3 meter.
Kaffet smakade bra och vi tog alltid två muggar i var, man visste ju aldrig när man skulle hitta bra kaffe under dagen sen.

Riktigt bra kaffe på hotellet.

Ännu en vacker solig dag.

Klart vädret växlade lite men vi fick faktiskt bara några få regnstänk på näsan vid ett tillfälle, i Regent’s park. Resten av veckan var mestadels solig och dryga 20 grader.

Kupolen vid Madame Tussauds, där visades 4D.

Idag var det dags för Madame Tussauds. Tog sin tid trots förköpt biljett men vi var förberedda på det.
Ganska omgjort sen sist men det måste vara 13 år sen eller nåt jag var där senast. En del dockor är riktigt bra, andra lite mindre bra. Det bästa är nästan den lilla bilfärden genom historien.

The Beatles.

Freddie Mercury.

Efter en 4D-film med diverse actionhjältar var vi strax ute på gatan igen, varma och svettiga. Läge för en varsin öl, vi gick till The Globe även denna gång. Vi klurade lite på vad mera vi skulle hitta på.
Eftersom vi var i närheten gick vi runt hörnet och gatan ner till Daunt books, underbar interiör.

Daunt books.

Underbart vacker bokhandel.

En Bowiekatt, fotade och skickade till Frida.

Blev sugen på flera böcker men hejdade mig och inget blev köpt.
Började bli dags för middag så vi kollade runt där vi gick. Hittade en italiensk restaurang som såg trevlig ut, Zizzi.
Vi tog en varsin calzone. Lite annorlunda än man är van vid. Det var kyckling, skinka och spenat inuti, tomatsåsen serverades på sidan av. Gott var det!
Lagom mätta men lite glass slinker ju alltid ned, särskilt en god italiensk en.

Zizzi, italienskt till middag.

Calzone på annorlunda vis.

Underbar italiensk glass och ett gott kaffe.

Tunnelbanan hemåt i sällskap med en flaska vin. Vi har varit alldeles för trötta för nattsuddande om kvällarna men det är alltid gott att kunna ta en slatt och lite snacks på rummet innan sovdags.

En vecka i London – fjärde dagen

•27 juni 2017 • Kommentera

Frukost under ett takfönster.

Varje morgon blev vi visade till ett bord av personal som sen tog vår beställning. Varma och kalla drycker bars ut direkt till bordet, resten plockade man själv från en liten frukostbuffé. Där fanns allt vi behövde…olika sorters bröd, pålägg, ägg, yoghurt, flingor, frukt och sötsaker. Vi klarade oss bra på den kontinentala frukosten.

Den här dagen var planen ett besök till Gay’s the word. Vi utgick som de flesta dagar från Victoria. Stationen sitter liksom ihop med ett köpcenter. Där hittade vi en kul affär med massor av färgglada prylar, Pylones. Kollade en bra stund men köpte inget, bestämde oss för att återkomma men så blev det inte trots att vi passerade i stort sett 2 ggr om dagen.

Brudar till köket.

Vill ha!

Nöjde mig med tre böcker.

På Gay’s the Word hade jag kunnat köpa hur många böcker som helst men nöjde mig med tre. Efteråt tog vi varsin dryck på en närliggande pub och planerade resten av dagen.

Cola och planering.

Tog tunnelbanan ned till city. Letade upp M&M’s World. Enorma mängder chokladkulor i alla färger. Bara att hålla en påse eller burk under ett rör och dra i en spak, blanda som man vill. Dyrt som bara den!

M-kulor i alla färger man kan tänka sig.

Träder in i Chinatown.

På vår väg mot Selfridges pausade vi på The Theatre Cafe. Ett litet café som förutom fika säljer teaterbiljetter. Vi nöjde oss med kaffe och kaka. Rätt coolt med alla affischer som täckte väggarna, på toan oxå.

Fika på The Theatre Cafe.

Toan var lika utsmyckad den.

Det var lite småläckert med alla affischer och tavlor.

Man fick känna sig som en stjärna för ett ögonblick.

Speglar sig lite.

Från caféet gick vi mot Oxford street som vi följde ända bort till Selfridges. Vi tog rulltrappan ända upp och tog oss sen nedåt våning för våning. Där fanns en fin bokavdelning, många fina böcker. Vi köpte inget, kul att se bara.

Superfin bokavdelning på Selfridges.

Bestämde oss för att äta innan vi åkte tillbaka till hotellet. Letade upp italienska Spaghettihouse som jag och Linn käkade på i december. God pasta med lite sting även denna gång.

Pasta på Spaghettihouse.

Passerade…

Dukade upp kvällssnacks på silverfat.

Lite mys på rummet avslutade dagen.

En vecka i London – tredje dagen

•21 juni 2017 • Kommentera

Dr Watson och Mr Holmes.

Vi började dagen med att åka till Baker street och Sherlock Holmes Museum.
Där fanns mycket smått och gott att se. Flera våningar med pryttlar, en del dockor och miljöer från böckerna.

Fanns några uppbyggda miljöer med dockor.

Alldeles intill fanns London Beatles store med bara Beatlesprylar. Fanns mycket fint där men jag köpte bara en t:shirt. Vi kände oss varma och letade upp en pub för lite påfyllning av vätska, The Globe.

Så gott i värmen!

Lätt att virra bort sig vid underjordiska besök.

Avsvalkade knatade vi mot Regent’s park. Köpte med oss en varsin macka och vatten. Efter lite letande hittade vi till sist en bänk intill tennisbanorna. Det var faktiskt lite underhållande att titta på.
Jag gick för att köpa kaffe och varsin glass. Glassen var god men drycken jag fick kan man knappast kalla kaffe, genomskinligt blask. Skönt att sitta där en stund och bara vara.

Lunchmacka.

Kollar på tennisbrudarna månne?

Kaffe el snarare diskvatten och en läskande
glass.

Vi gick längre in i parken, kollade och sniffade på alla vackra rosor. Precis när vi kom dit började det regna. Vi ställde oss under ett träd en stund men regnet var snart förbi så vi kunde gå vidare.

I Queen Mary’s Rose Garden.

Konstiga buskar i parken.

Det var en stor park och ändå gick vi bara i ena kanten. Vi råkade på en blåsorkester som spelade en låt jag så väl kände igen men inte kan komma på namnet på.
Åkte hemåt igen.

Vi hade sett ut en indisk restaurang för kvällen, Paradise Indian restaurant. Det blev en trerätters, mycket gott!

Papadums med sås, chutney och lök, gott!

Jag testade butter chicken, gott men ganska milt.

Uppfriskande glass med citron.

En gränd vi ofta passerade, älskar lyktorna!

En vecka i London – andra dagen

•21 juni 2017 • 2 kommentarer

Vi sov gott i den något smala sängen. Vaknade tidigt, åt frukost och gav oss iväg ut. Gick mot Tate Britain där det fanns en utställning som vi ville se.

Tate Britain, främst ville vi se Queer British Art.

Stort, mycket att se.

Efter ett par timmar kände vi oss nöjda och fortsatte vår promenad. Ned mot Themsen, vidare förbi parlamentet och Big Ben. Massor av folk där omkring.

Passerade parlamentet.

Stretade vidare mot Trafalgar Square där vi till sist hittade en pub med lediga bord, The Old Shades. En mindre god öl och en varsin macka.

En macka, mycket bröd blir det.

Mot Piccadilly och Waterstones, en bokaffär med flera våningar med böcker. Högst upp en bar och restaurang. Hade bespetsat mig på en god drink men den jag fick smakade typ bara sprit.

En mindre god daiquiri i baren på Waterstones.

På jakt efter en Tintin-affär passerade vi ett litet svenskt bageri. Kunde inte låta bli att köpa med oss lite fika som vi stoppade i oss halvt sittande mot ett skyltfönster.

Köpte fika på Bageriet.

På väg mot tunnelbanan fick vi syn på en cykeltaxi och tänkte att det kunde vara lite kul. Chauffören såg oss och efter lite snack om pris och färdväg hoppade vi in i kärran.

Blev trötta och tog en taxi hem.

Det var en fartfylld resa. Han körde igång musiken och trampade på, bland bussar och bilar som tutade och svor. När han hörde hur vi skrattade spexade han lite extra. Det var en bra bit till hotellet men hem kom vi.
Slappade en stund och käkade lite ost medan vi såg ut ett matställe att gå till.

Lite snack på rummet, cheddar och lite rött.

God mat på Sri Suwoon, i andra änden av
gatan där vi bodde.

Thairestaurangen låg närmare än vi trott. Man såg faktiskt det blå taket från trottoaren utanför hotellet. Maten var kanon och vi avslutade med en smaskig kokosglass och färska bär.

En vecka i London – första dagen

•20 juni 2017 • 3 kommentarer

På Piccadillyline.

Vi har landat, hittat väskorna och sitter på tunnelbanan mot city med slutstation Victoria. Linn och jag rörde oss en del runt Victoria i vintras men jag har aldrig bott där omkring, kul att uppleva nya områden.
Hittade till hotellet utan större problem men upptäckte senare att vi gått världens omväg. Mobilen visar inte alltid den bästa vägen.

Hotellet

Lobbyn.

Vårt rum låg inte i huvudbyggnaden utan runt hörnet på en parallellgata. När vi först klev in i rummet kändes det sisådär, sängen såg jättesmal ut och vi är ju inte särskilt magra av oss. Hur skulle vi få plats?
Kändes som väldigt mycket pengar för den standarden men med tiden vande jag mig och tyckte det var riktigt fint. Det var alltid rent och fräscht. Bra kvalitet på handdukar och hygienprodukter. Gratis flaskvatten.

Otrolig takhöjd, gör sängen ännu mindre.

Två stora fönster, från golv till tak.

Fanns en avsats utanför fönstren men inget att
sitta på. Vi nöjde oss med att ha vidöppet.

Sitthörnan med en pytte-tv.

Dåligt med krokar, denna använde jag.

Älskade doften! Letade upp en butik och köpte
med mig hem, inga billiga saker.

En del av frukostmatsalen. Fanns tre rum
och detta var det bästa, lugnast.

Alltid dukat, färska blommor dessutom.

Fanns det mesta trots kontinental frukost.
För 5£ kunde man få tillagade frukosträtter.

Varje morgon fick vi alltså steppa ut och runda ett par hörn för att äta frukost men det var inga problem. Vi gick upp ganska tidigt hela veckan för att undvika värsta rushen i matsalen.

Tillbaka till första dagen…

Efter att vi installerat oss gick vi gatan bortåt för att hitta mat och dryck. Ett par kvarter bort hittade vi en pub med plats för oss, The Queens Arms Pimlico.

Den första ölen smakade väldigt bra!

Kycklingburgare och pommes var också gött.

Efter maten knatade vi runt lite i området. Väl tillbaka på rummet sov jag mig igenom kvällen. Veckan innan var ju minst sagt intensiv och så direkt iväg. Blev lite mycket på en gång kanske.

Ett dygn i Umeå

•07 juni 2017 • 2 kommentarer

Linn har tagit sin examen och redan idag har hon börjat jobba, på VK media. Till hösten blir det kanske England igen. Åren i Umeå har gått jättefort, minns när jag vinkade av henne och flyttlasset.

I måndags klev jag upp i ottan för att flyga upp och vara med på examen. Kunde åka flygbussen hela vägen och en stressad Linn kom och mötte mig vid bussen. Hon hade suttit uppe till halv fyra och skrivit den allra sista uppgiften och inte hunnit så långt på dagens förberedelser. Bella som Linn delat boende med ända till sista terminen då de haft varsitt studentrum kom med klänningar som skulle provas, smink skulle på och så kom en annan tjej för att fixa lite med håret. Jag och Bella gick i förväg till universitetet och de andra cyklade. Vi var några minuter sena men Linn hann med två minuters marginal, som vanligt med andra ord 🙂

Hårfix i sista minuten.

Det var ganska många som fick hämta sina rosor och diplom. Där emellan bjöds det på falsksång och några tal. Sen samlades vi i kursens hemmabyggnad MIT-huset för vernissage. Lite mingel och så fick vi titta på en del posters och några filmer som Linn och kompisarna gjort. Kul att se.

Med ros och diplom, så fin så!

Klassen efter vernissagen.

Linn och jag tog oss ned på stan efteråt för en fika och tanken var också att hitta en present från oss här hemma. Var nog mest jag som tyckte att hon skulle ha något minne. Själv ville hon helst att jag skulle spara pengarna till henne eftersom hon planerar att flytta utomlands och inte vill köpa på sig nya saker till hemmet i nuläget.
Efter många turer och Bella hade hunnit ansluta hittade vi till slut ett par smycken hon kunde tänka sig.

Vi smakade på en varsin glass medan vi väntade på att klockan skulle bli över 18 så vi kunde gå till stället där vi bokat bord.

Hallonsorbet åt jag.

Gott med glass.

Vi hade bokat bord på Pinchos men det fanns bara plats utomhus. Vid det laget regnade det oavbrutet och man kände sig lite småfrusen och fuktig redan. Det var inglasat med tak och infravärme men tyvärr satt vi väldigt nära ingången där det liksom blåste in regn. Vi satt med filtar över oss så det var rätt mysigt ändå.
Nytt koncept för mig men det funkade bra.
Allt görs genom en app där man beställer all mat och dryck. Man får sen meddelande i appen när maten är klar och då hämtar man den själv vid en serveringsdisk. Det är små tapasrätter som ställs upp på en planka. Du kan betala i appen eller tillkalla kypare.

Vi firade med varsitt glas bubbel.

Tapas på Pinchos, gott!

Mätta men småfrusna gick vi mot bussen och där blev vi stående länge utan att rätt buss kom. Till slut hoppade vi på en annan buss för att få åka en bit och värma oss en stund. Det slutade med att vi gick sista biten hem.
Linn och Bella bytte bara om och drog iväg för att festa med resten av klassen. Jag gick och köpte lite ramlösa och jordgubbar som jag mumsade på innan jag bäddade ner mig i bäddsoffan.
Vaknade bara till när Linn kom hem vid halv fyra men somnade om och sov riktigt bra resten av natten.

Slappade med jordgubbar medan Linn
var ute med klassen och rumlade.

Efter ett drygt dygn var det dags att dra till flyget igen. Flygbussarna hade dumt nog ett glapp på nästan två timmar precis när jag skulle åka så det blev taxi.

Trött och sliten…på väg hem igen.

Ulrika hämtade mig på centralen och körde hem mig. Passade på att hämta en resväska hos mamma, på fredag är det ju dags för en flygtur igen.

Idag ännu en dag med fullt ös på jobbet.

Intensivt

•03 juni 2017 • Kommentera

Ytterligare ett par intensiva dagar på jobbet. Ibland är man ensam med delegering och har då rätt mycket att hålla koll på. Jag har delegering på insulin oxå och får ibland gå till andra avdelningar och ge.
Igår var en sån kväll. Hade så mycket att göra att jag blev sen hem.
I morse uteblev den fjärde personen och vi bestämde oss för att köra på ändå. Vi lyckades få ihop det och när den uteblivna plötsligt dök upp ett par timmar senare var vi nästan klara. Det går när det är van ordinarie personal men knappast annars.
Jag hann göra en uppskattad trerätters och ge det lilla extra till en vårdtagare som knipit en plats i mitt hjärta.

God hjälp av min hjälpreda.

Känner mig allmänt trött och sliten, känner mig lite stressad inför kommande vecka men tar en dag i taget.

Förberedelser och lite shopping

•02 juni 2017 • Kommentera

Vackert igår kväll när jag gick från jobbet!

Soligt och fint ute men kall nordlig vind så termometern visar inga höga siffror, runt 11-12 grader bara. Blåste så förbenat igår så jag bestämde mig för att gå till jobbet. Cykla i motvind gillar jag inte alls.
Nu var det visserligen medvind dit och vinden lade sig framåt kvällen men det visste jag ju inte förrän efteråt.
En vacker kväll för en promenad hur som helst.

I onsdags kväll blev det en tur till Gränby centrum. Växlade lite pengar, köpte nya underkläder och så blev det visst ett par sandaler också. Jag har rätt känsliga fötter och kan inte ha vilka skor som helst nu för tiden. Även under foten kan jag få blåsor så jag hoppas den mjuka innersulan ska funka bra.
Lyckades dessutom tappa bort mina iphonelurar vilket var mindre kul då jag alltid lyssnar på musik till/från jobbet. Nästan nya ju…

Rejäla sandaler.

Vi var där i middagstid och bestämde oss för att äta också. Mitt första besök i foodcourten och det kändes lite avslaget här och var. Min mat smakade iaf bra, scampi och pommes från Angus grill och kebab.

Scampispett med chiliaioli och pommes.

Tror det mesta är klart nu i förberedelseväg inför London men för mig ligger Umeåtrippen först i planering. Det blir ju bara typ ett dygn där uppe så behövs bara en liten packning.

Kanske vore nå’t att testa, en rainbow croissant?

Såg en film i instaflödet där de bakar regnbågsfärgade croissanter. Degen såg dock coolare ut än den färdiga croissanten men lite kul ändå.