Ett dygn i Umeå

Linn har tagit sin examen och redan idag har hon börjat jobba, på VK media. Till hösten blir det kanske England igen. Åren i Umeå har gått jättefort, minns när jag vinkade av henne och flyttlasset.

I måndags klev jag upp i ottan för att flyga upp och vara med på examen. Kunde åka flygbussen hela vägen och en stressad Linn kom och mötte mig vid bussen. Hon hade suttit uppe till halv fyra och skrivit den allra sista uppgiften och inte hunnit så långt på dagens förberedelser. Bella som Linn delat boende med ända till sista terminen då de haft varsitt studentrum kom med klänningar som skulle provas, smink skulle på och så kom en annan tjej för att fixa lite med håret. Jag och Bella gick i förväg till universitetet och de andra cyklade. Vi var några minuter sena men Linn hann med två minuters marginal, som vanligt med andra ord 🙂


Hårfix i sista minuten.

Det var ganska många som fick hämta sina rosor och diplom. Där emellan bjöds det på falsksång och några tal. Sen samlades vi i kursens hemmabyggnad MIT-huset för vernissage. Lite mingel och så fick vi titta på en del posters och några filmer som Linn och kompisarna gjort. Kul att se.


Med ros och diplom, så fin så!


Klassen efter vernissagen.

Linn och jag tog oss ned på stan efteråt för en fika och tanken var också att hitta en present från oss här hemma. Var nog mest jag som tyckte att hon skulle ha något minne. Själv ville hon helst att jag skulle spara pengarna till henne eftersom hon planerar att flytta utomlands och inte vill köpa på sig nya saker till hemmet i nuläget.
Efter många turer och Bella hade hunnit ansluta hittade vi till slut ett par smycken hon kunde tänka sig.

Vi smakade på en varsin glass medan vi väntade på att klockan skulle bli över 18 så vi kunde gå till stället där vi bokat bord.


Hallonsorbet åt jag.


Gott med glass.

Vi hade bokat bord på Pinchos men det fanns bara plats utomhus. Vid det laget regnade det oavbrutet och man kände sig lite småfrusen och fuktig redan. Det var inglasat med tak och infravärme men tyvärr satt vi väldigt nära ingången där det liksom blåste in regn. Vi satt med filtar över oss så det var rätt mysigt ändå.
Nytt koncept för mig men det funkade bra.
Allt görs genom en app där man beställer all mat och dryck. Man får sen meddelande i appen när maten är klar och då hämtar man den själv vid en serveringsdisk. Det är små tapasrätter som ställs upp på en planka. Du kan betala i appen eller tillkalla kypare.


Vi firade med varsitt glas bubbel.


Tapas på Pinchos, gott!

Mätta men småfrusna gick vi mot bussen och där blev vi stående länge utan att rätt buss kom. Till slut hoppade vi på en annan buss för att få åka en bit och värma oss en stund. Det slutade med att vi gick sista biten hem.
Linn och Bella bytte bara om och drog iväg för att festa med resten av klassen. Jag gick och köpte lite ramlösa och jordgubbar som jag mumsade på innan jag bäddade ner mig i bäddsoffan.
Vaknade bara till när Linn kom hem vid halv fyra men somnade om och sov riktigt bra resten av natten.


Slappade med jordgubbar medan Linn
var ute med klassen och rumlade.

Efter ett drygt dygn var det dags att dra till flyget igen. Flygbussarna hade dumt nog ett glapp på nästan två timmar precis när jag skulle åka så det blev taxi.

Trött och sliten…på väg hem igen.

Ulrika hämtade mig på centralen och körde hem mig. Passade på att hämta en resväska hos mamma, på fredag är det ju dags för en flygtur igen.

Idag ännu en dag med fullt ös på jobbet.

~ av Pingolina på 07 juni 2017.

2 svar to “Ett dygn i Umeå”

  1. Kul att se bilder från Umeå och på LILLA Linn. Maj gadd, det ser ut som en helt annan tjej. Ändå är hon den fina, goa som hon alltid har varit. ❤ ❤ ❤

  2. Vad fint att du kunde vara med. Tackar för alla bilder och ord.

Lämna en kommentar