En vecka i London – sjätte dagen


Stationen i Brighton.

Den här dagen skulle det vara bäst väder hade vi sett, perfekt för en dag vid havet.
Efter frukost gick vi till Victoria, köpte biljetter och satte oss på tåget till Brighton. En bekväm resa på ca 1 timme.

Tänk om jag vetat hur lätt det var att ta sig till havet när tjejerna och jag var i London mitt under värmeböljan 2006. Minns att det var runt 35-36 grader och det var inte mycket vi orkade göra den veckan. Allt är så mycket lättare nu med dagens teknik. Man hittar och fixar allt i mobilen hur enkelt som helst.

Väl framme följde vi folkströmmen, ned mot piren och havet. Havet, ljuset…så vackert!


Rester av en gammal pir.


British Airways i360. Den åkte vi inte tyvärr.


Del av stranden.


Karusell på stranden.


Ulrika har längtat efter 99 Flake.

Vi gick längs vattnet en stund och bara njöt. Åt en varsin glass innan vi fortsatte ut på piren.


Brighton pier.

Det var en del folk där på piren men ingen större trängsel. Fanns ett litet nöjesfält längst ut men väldigt få karuseller var igång, för lite folk för det. Vi satte oss en stund med en varsin dryck, Pimm’s för min del. Några poliser gick förbi med vapen vilket kändes lite olustigt.


Svalkar mig med Pimm’s.


Det fanns ett mindre nöjesfält ute på piren.


Vy mot land från piren.

Så småningom lämnade vi vattnet och gick upp i stan. Irrade omkring ett tag innan vi hittade en pub med plats för oss.
Satt och mös med varsin öl och lyssnade på en trubadur. Då stannar en polisbil ganska nära där vi satt och samma poliser vi sett tidigare hoppar ur och tar fram sina vapen och går iväg längs gatan. Vet fortfarande inte om det var på riktigt.


En öl på The Pump House.


Polisen på uppdrag?

Jag hade kollat upp att The White Company fanns i Brighton. Vi hittade affären och jag köpte duschkräm och body lotion med samma doft som på hotellet. Helt slumpartat råkade vi på en affär med smågodis vilket jag längtat efter ett par dagar så vi plockade på oss en varsin påse, inte riktigt som hemma men ganska nära.


Äntligen smågodis!

Vi hade bestämt oss för fish and chips i alla fall en gång under veckan och idag passade det perfekt. Vi gick tillbaka till sea front där vi sett flera ställen som serverade just detta. Vi valde Brighton Music Hall med många platser utomhus och dessutom lite levande musik. Smakade fint!


Fish and chips intill stranden.

Sen var vi rätt nöjda och trötta så vi började knata uppför backen mot stationen och tåget hem.

~ av Pingolina på 05 juli 2017.

Lämna en kommentar