En tur till Nora

En mulen torsdag for vi söderut Ulrika och jag. Vi hade bokat in en natt på tåghemmet i Nora där vi skulle gå en mordvandring i Maria Langs spår. Lagom till vi kom fram sprack molnen upp men det blåste friskt intill sjön.
Nora är en mysig liten stad.

Ulrika_Nora
En promenad runt byn.

Efter en lunch på ett ställe med god mat men otrevlig chef tog vi en sväng runt byn i väntan på incheckning.

Nora torg
Nora torg.

Nora
Många gamla trähus och nära till vattnet.

kyrkan
Kyrkan hade vackra fönster.

Där fanns många små butiker med både gammalt och nytt.

Greta
Garbofigur.

askkopp
Ett askfat, ville verkligen ha!

ljuslykta
Sandbergs fanns lite dyrare designpryttlar.

burkar
Och två väggar fulla med burkar av alla de slag.

Nora glass
Noras egen glass.

Vi hann med både fika och glass under em. Nora har en egen glass som finns i två fasta smaker och en som varierar från dag till dag. Vi provade hasselnöt som var riktigt smaskig.

hamnen
Glassen åt vi på hamnkanten.

stationen
Nora station. Där finns turistbyrån numera.

station interiör
En del av den gamla interiören finns kvar.

När klockan blivit 17 kunde vi checka in i vår kupé.

tåghem
Tåghemmet låg fint alldeles intill vattnet.

utsikt kupe
Liten kupé med härlig utsikt.

sittsalong
Sittsalong.

Det var inte stort men vi skulle ju bara sova där. Det fanns förstås en del gemensamma utrymmen också, som kök och en sittsalong med sköna stolar, tv och laddningsmöjligheter.

Mot kvällningen var det då dags för vandringen med Ove Hoffner, systerson till Maria Lang. Han visade och berättade om olika ställen runt om i staden…bl a där hon ”mördat” och en gård där man filmat.

Maria Lang
Vi passerade bysten.

Ove
Ove in action.

Vandringen tog ca 1 timme. Efteråt letade vi upp ett matställe, Maria Langs krog. Där åt vi tvårätters och knallade sen hem mot vår vagn igen.

Maria Langs krog
Första ölen på ett halvår, smakade bra.

Natten kunde ju ha varit bättre. Jag skulle ligga i överslafen. Klättra upp var inget problem men sen fick jag lite halvpanik då de inte fanns någon kant på slafen. Har väl inte ramlat ur någon säng sen jag var liten men jag kunde inte slappna av. Det fick bli skavfötters i stället och inte särskilt mycket sömn för min del. Fick så ont i axlarna och testade även golvet men framåt morgonsidan kröp jag upp i sängen igen och fick väl någon timme eller två.
På morgonen fick vi veta att det tydligen finns några remmar under madrassen som används som något slags skydd.

frukost
Ägg o ansjovismacka och en kaffe.

Frukost fanns att beställa på tåghemmet men vi gick till ett café och köpte kaffe och en varsin macka i stället.

hylla
På fiket övervakades vi av denna bastanta dam
med en rejäl hylla 😉

Vi gjorde ett försök att hitta Maria Langs grav men misslyckades. For sen hemåt igen med ett stopp på en loppis där jag gjorde en del fynd.

 

~ av Pingolina på 26 juli 2015.

4 svar to “En tur till Nora”

  1. Så mysigt. Väldigt länge sedan jag var där, inser jag nu.

  2. Den där damen med hyllan missade jag! 😛 Ansjovisarna var fina, däremot… 😉

    Ewa från tåghemmet mejlade i kväll och tackade för mitt inlägg. Tycker att du också ska skicka en länk – mejladress kan du få från mig per sms eller nåt.

Kommentera

 
