Graverande

Lugn skön helg!

Sova har jag inte kunnat göra varken igår eller idag, vaknat typ vid 7-8. Inte katastrofalt tidigt men lite längre hade jag önskat.
Igår tog vi bussen ned på stan. Eftersom det gått en stund sen frukost och vi hade aktiviteter inbokade blev jag nojig för blodsockret och köpte lite lördagsgodis.

IMG_4544
Mamsell K hittade jag nödproviant.

Vid S:t Eriks torg blev vi omkörda av en hel radda Mini Coopers.

IMG_4541
Vet inte hur många men säkert ett tjugotal i olika färger och modeller.

Sen gjorde vi faktiskt något rätt annorlunda, nämligen en kyrkogårdsvandring. Vi var 7 personer i varierad ålder som samlades vid Gamla kapellet och gick en guidad tur på Gamla kyrkogården. Först lite historia och sen besökte vi ett antal gravar, främst gamla författare och diktare som Geijer, Thunman, Fridegård och Fröding men även Dag Hammarskjöld. Den ”nyaste” graven tillhörde Lasse Eriksson som gick bort härom året.

IMG_4548
Efter avslutad vandring.

Kaffesugna styrde vi kosan mot Ofvandahls. Ofvandahls är ett gammalt hovkonditori som funnits på samma ställe sen slutet av 1800-talet, lite häftigt! Trots det har jag aldrig fikat där vad jag minns, bara köpt hem kaffebröd. Så igår var det äntligen dags.
Det var ju kanelbullens dag så det måste vi förstås ha och sen tänkte vi oss nåt litet sött oxå men eftersom det var fler än vi som var ute i samma ärende var det svårt att kolla in allt gott som fanns där och hallongrotta var det första jag såg. Tung var den, förmodligen proppad med smör.

IMG_4549
Vi intog både kanelbulle och hallongrotta!

Mycket stinna tog vi en promenad mot Fyristorg och boklådorna där somliga fyndade, sen vidare en runda längs ån och upp mot slottet. Lite fuktigt i luften men skönt att vara ute.

IMG_4557
Höstlikt längs Fyrisån.

IMG_4563
Avslutade kvällen med lite rött i glasen.

~ av Pingolina på 05 oktober 2014.

2 svar to “Graverande”

  1. Otroligt bra rubrik! Kan jag få engagera dig i rubriksättning?

    Härligt fika blev det på Ofvandahls! Det var roligt att få gå dit med dig för första gången. Det är många saker vi inte har gjort – varken enskilt eller tillsammans – märker jag. 😛

Kommentera

 
