artRave: The Artpop Ball i Globen

Superstressad med bankande hjärta slängde jag mig på Stockholmståget på tisdagseftermiddagen. Försökte vila på vägen och köpte mig en kaffe för att piggna till medan jag väntade på mitt konsertsällskap.
Utanför Pressbyrån fick jag ragg, en småberusad polack kom fram och snackade och jag var mycket tacksam när Fru Hatt äntligen kom och räddade mig 🙂

IMG_4513
Härlig blå himmel men lite kyligt i luften.

IMG_4515
Vi köar utanför ingång 6.

IMG_4512
Biljetterna var elektroniska och plockades upp i en app.

Vi skulle ju upp på läktaren och fick klättra uppför jag vet inte hur många trappor, jag fnittrade hysteriskt till slut men upp kom vi flåsandes. Värsta gympasset!

Trots den höga höjden hade vi rätt okay platser tycker jag, en bra överblick över hela scenen som liksom var utbyggd över större delen av parketten. Inte idealiskt för att fota dock.
Vi fick genomlida en låång väntan. Först ett popsnöre som visserligen sjöng hyfsat men så tråkigt och enformigt, publiken stod som döa sillar. Sen en av Gagas vänner Lady Starlight som körde elektroniskt i nån halvtimme minst, en enda lång plåga, inte musik för mig. Sen ytterligare en halvtimme instrumentalt, en slinga som gick på repeat. Nu började vi bli trötta, snudd på apatiska!

IMG_4523
Efter ett par timmars väntan var det då äntligen dags.
Draperiet föll.

IMG_4526 (2)
Upp ur golvet kom själva ladyn. Det dansades med stora ballonger
som sen studsade i publiken en stor del av konserten.

Det var fullt ös i två timmar. Många peruk och klädbyten. Lite svajigt emellanåt, den starka rösten kom fram bäst i ett par lugna versioner av Dope och Born this way. Hon sjöng i stort sett alla låtar från senaste skivan men även de gamla dängorna som fick mest fart på publiken.

Alla låtar:
Artpop
G.U.Y.
Donatella
Venus
MANiCURE
Just dance
Poker face
Telephone
Paparazzi
Do what you want
Dope
You and I
Born this way
The edge of glory/Judas/Aura
Sexxx Dreams
Mary Jane Holland
Alejandro
Bad romance
Applause
Swine
Gypsy

Läst några recensioner, allt från bottenbetyg till toppen. Medelbetyg får hon i alla fall av mig.

~ av Pingolina på 05 oktober 2014.

6 svar to “artRave: The Artpop Ball i Globen”

  1. Kul att du kom iväg och ändå tyckte att det var ok. Bra beskrivning av kvällen som jag gillar.

  2. Det måste ha varit en häftig kväll, trots lång väntan och att det blev sent. Men fasen så högt upp ni satt! 😮

  3. Roligast var att träffa dig!

Kommentera

 
