Chili con carne med guacamole och nachochips

Här kommer ytterligare en rätt från matkassen.

Ulrika fick en matkasse från Mathem som hon var snäll att dela med sig av.
Jag fick ingredienser samt recept till 2 olika rätter samt extra grönsaker. En av rätterna var chili con carne.
Här förväntas att man har tomatpuré, kryddor, buljong, honung samt olja hemma.

500 gr nötfärs
1 gul lök
3 vitlöksklyftor
½ urkärnad chilipeppar
1 förp krossade tomater
1 förp vita bönor
2 msk tomatpuré
2 dl vatten
1 tärning lant/köttbuljong
1 tsk spiskummin
1 tsk honung
1 tsk paprikapulver
1 tsk torkad basilika
2 krm chilipulver
raps/olivolja

Guacamole
2 avokado
½ dl matyoghurt
½ kruka koriander
1 vitlöksklyfta
1/4 citron
salt och svartpeppar

Tillbehör
1 påse nachochips
½ kruka sallad

chili
Chili på g.

Gör så här
1. Skala och hacka lök och vitlök. Kärna ur och finhacka chilipepparn.

2. Hetta upp olja och fräs löken mjuk utan att få färg. (Står inget om pepparn man jag körde den med löken.) Tillsätt färsen och stek under omrörning. Tillsätt honung samt alla kryddor. Sedan tomat, buljong och vatten. Sila av bönorna och tillsätt dem i grytan. Puttra under lock i 5-10 min.

3. Mosa avocadon med yoghurten och pressa i citronsaft och vitlök. Klipp ner koriandern och blanda. Smaka av med salt och peppar.

Servera chili con carnen med guacamolen, nachochips samt strimlad sallad.

Chili con carne m guacamole
Vips, färdigt! 

Mycket lättlagad och snabb, ca 20 minuter bara. Härligt med snabba rätter som ändå är goda och lite ”lyxiga”.
Gott men hade kunnat vara lite mer sting i, jag kryddade på lite extra. Jag skippade koriandern helt, guacamolen var så god ändå. Jag tog ingen stor portion men blev proppmätt.
För min del ett gott alternativ till tacos som barnen åt, de gillar inte bönor. Vi kunde ju dela tillbehör.

~ av Pingolina på 07 februari 2013.

5 svar to “Chili con carne med guacamole och nachochips”

  1. […] Chili con carne med guacamole och nachochips […]

  2. Hej Anna!

    Jag jobbar för sajten Hittarecept.se och jag såg att du har goda recept på din blogg. Vi skulle vilja rekommendera att du tittar runt på sajten och kikar på ”Matbloggstoppen”. http://www.hittarecept.se/matbloggstoppen

    Vill du vara med och få dina recept indexerade på sajten så behöver du bara registrera dig på http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen och embedda din kod för att mäta statistik så är du med!

    Förhoppningsvis kan just din blogg ligga etta!

    Med vänliga hälsningar,

    Emilie
    Hittarecept.se/

  3. […] Play och på DVD:n under tiden. Sötnosen har också varit och handlat, för i kväll ska vi laga Chili con carne enligt Mathems-recept fast på kycklingfärs, och det behövdes kompletteringshandlas. Lite fikabröd slank visst ner i […]

  4. […] lät mig prova på hennes chili con carne pollo, alltså gjord på kycklingfärs i stället för köttfärs. Det var verkligen underbart […]

  5. […] lite mat i söndags, testade Chili con carnen med kycklingfärs och det var lika gott det. Klickade i en del sambal oxå så det smakade ännu […]

Lämna en kommentar