Broccolifritters med fetaostdipp och sallad

Ulrika fick en matkasse från Mathem som hon var snäll att dela med sig av.
Jag fick ingredienser samt recept till 2 olika rätter samt extra grönsaker. En av rätterna var broccolifritters.
Vissa saker räknar de med att man har hemma såsom alla torra kryddor, olja, mjöl och gryn.

Har tidigare lagt ut receptet på facebook men alla har ju inte det så jag kör det här oxå.

Fritters
3 broccolihuvuden el ca 750 gr
5 ägg
1½ dl vete/dinkelmjöl
½riven parmesanost
3 vitlöksklyftor
1 tsk salt
½ tsk svartpeppar
olivolja

Dipp
1½ dl matyoghurt
½ pkt fetaost
salt och svartpeppar

Mosas eller mixas ihop, stå kallt till servering.

Sallad
4 port valfritt gryn
½ gurka
2 tomater
½ kruksallad
½ rödlök
olivolja och balsamvinäger
flingsalt och svartpeppar

Gör så här
1. Koka broccolin i några minuter, låt rinna av. Hacka i mindre bitar.

2. Vispa ihop äggen med mjöl, den rivna osten, pressad vitlök, salt och peppar. Tillsätt broccolin.

smeten
Smeten blir ganska tjock.

3. Hetta upp oljan i en panna och klicka ut smeten, inte för många åt gången. Stek några minuter på varje sida. Låt rinna av på hushållspapper.

i pannan
Gjorde ganska stora så 3 åt gången ca.

broccolifritters
Färdiga med fin färg, får rinna av lite.

Servera med dippen och salladen till.

Jag tyckte det var lättlagat och hyfsat snabbt, står ca 40 minuter på receptet och det höll jag om inte snabbare. Jag gjorde 7 st fritters men jag gjorde en mindre sats på 4 ägg och 500 gr broccoli.
Trodde parmesanosten skulle ge mer smak för det såg så enormt mycket ut i riven form men broccolin tog över. Jag är en stor ostälskare men gillar även broccoli så det här passade mig utmärkt, kommer nog att lagas igen.
Kan tänka mig att man kanske kan ha nåt rökt till såsom skinka el kalkon och grynen känns överflödiga för mig, sallad räcker bra.

Har tyvärr ingen bild på den färdiga rätten upplagd på tallrik men den kommer så småningom 🙂

~ av Pingolina på 18 januari 2013.

9 svar to “Broccolifritters med fetaostdipp och sallad”

  1. Å va kul att du gillade rätten! Vore kul att testa nån gång, för även jag gillar brocco och ost. Kanske kan vi som gillar ost ha med lite mer av den varan??? Eller nån starkare sort?
    Tänkte försöka mig på de andra tre recepten också och sen blogga om dem. Länkar till alla recept sen.
    Puss!

  2. […] Fästmön fick två – sparar jag tills hon kommer så kan vi äta dem nån vardagskväll. Anna lagade förresten till en av rätterna häromdagen – broccolifritters! Den rätten var god och det blev rikligt med mat, sa hon, trots att hon inte gjorde full sats, […]

  3. Måste testas!
    Kram

  4. […] Anna har tidigare gjort Broccolifritters från Mathemskasse! […]

  5. […] har tidigare gjort Broccolifritters från Mathemskassen och tillsammans har vi gjort Parmesangratinerad […]

  6. […] har tidigare gjort Broccolifritters från Mathemskassen och tillsammans har vi gjort Parmesangratinerad torsk och Lax med sötpotatisrösti och […]

  7. […] Broccolifritters med fetaostdipp och sallad […]

  8. […] tiden kan man ju inte helt lite på matvarors innehållsdeklaration…) och sen värmde vi två broccolifritters var. Det blev fyra stycken över när Anna lagade hemma hos sig, så det var roligt att få smaka […]

Kommentera

 
