Göteborg dag 4

Vädret var verkligen kanon hela veckan. På torsdagen gav vi oss åter ned på stan för att byta till spårvagn och åka mot Haga. Inte så långt visserligen men Elias gillade det verkligen så vi passade på.


Vi väntar på spårvagnen mot Haga.

Vid Brunnsparken blev vi stående ett bra tag. På spårvagnarna kan man trycka på en knapp för att få ut en ramp till rullstolar, bara det att den vägrade åka in igen så vagnen blev stående tills de slutligen lyckades få in den. Det ropades ut i högtalare att det var stopp och vilka linjer som var drabbade, lite småspännande för Elias att vara med om.


Fascinerande med alla kablar i luften.

Visste som vanligt inte riktigt vart vi skulle men hoppade av vid kyrkan och hittade huvudgatan vad det verkade. Började med att köpa varsin bok.
På gågatan hittade vi ett café. Vi nöjde oss med glass så snart efter frukost men blev rätt sugna på deras bullar som var stora som tallrikar…hörde någon säga Hagabullen. Jag åt hallon och apelsinsorbet, goda men massor med apelsinskal som smakade beskt när man tuggade och tugga måste man för det var stora bitar…spottade ut en hel del i servetten.


Lite glass på Fika.


Mitt emot en antikaffär.


En såpbubbleblåsande nalle.

Utanför en leksaksaffär satt en ensam nalle och blåste såpbubblor som spreds för vinden. Fina, rejäla leksaker men Elias börjar bli för stor. Han köpte en gosig katt i alla fall.


Dyra men rejäla saker.


Skallar på mitt armband…o mitt rynkiga skinn.

Jag klantade till mig. Köpte ett armband av en gatuförsäljare. Det låg utbrett på marken och jag såg bara att det var fina gröna pärlor…fick en överraskning när jag packade upp det senare med glasögonen på för det var inga marmorerade gröna pärlor, det var döskallar 🙂

Jag ville kolla in Feskekörka på insidan oxå så vi gick dit. Elias var inte särskilt imponerad av lukten och all fisk men jag köpte med mig en sallad. Han ville ha lax men tillbehören passade inte så vi klev in på Hemköp och köpte varmrökt lax och en baguette som jag sen klämde ned laxen i. Perfekt!


Laxmacka till Elias…


…och sallad till mig med räkor o kräftstjärtar.

Hoppade på en spårvagn mot Slottsskogen den här gången. Tänkte inte på att ta ut pengar så jag fick snällt titta på när Elias åt glass, hade gärna tagit en kaffe men de tog inte kort.


Slottsskogen.


Vattnet var långt ifrån rent men såg inbjudande ut.


Sälarna latade sig.


Pingvinerna svalkade sig.

Vi kollade runt lite men Elias hade ingen ro så efter en stund på en bänk vid vattnet gav vi oss av hemåt igen med buss från Linnéplatsen. Vilade och velade lite om vad vi skulle äta men bestämde oss för att kolla in ett ställe jag sett i närheten, Plaka som visade sig vara ett bra val…lite grekiskt, pizza och annat smått o gott. En härlig kväll för en utemiddag!


Middag på Plaka o veckans enda öl.


Pasta bolognese till Elias.


Kycklingspett till mig.

Vi hoppade över dessert och handlade hem lite sött från Willys i stället.

En rolig sak, när vi var vid Slottskogen undrade Elias vad det var som luktade och jag sa att det nog var fåglarna och vattnet där vi satt…men det luktade på spårvagnen oxå sa han. Då kom jag på att jag åt en aioli till min sallad som var rätt stark av vitlök så det var nog jag som luktade 🙂

~ av Pingolina på 29 juli 2012.

4 svar to “Göteborg dag 4”

  1. Vad härligt att se att er resa till Göteborg blev så bra. Det fina vädret lyckades ni ju pricka in också. Synd att jag inte var i stan så vi hade kunnat träffas.
    Det finns så många roliga och mysiga ställen. Hittills har jag inte varit på någon restaurang två gånger. Nya upplevelser varje gång.
    Kram

    • Ja, vi hade verkligen tur med vädret!
      Jag hade nog kunnat äta på helt andra ställen men Elias är lite mer kräsen så han fick bestämma det mesta. Kanske blir fler chanser för en date 🙂
      Kram!

  2. Vilka fina ”rogotar”! 😉 Och vad jag skrattade åt historien med armbandet, min älskling i ett nötskal!!! 😛

  3. […] Göteborgsresa. Anna har skrivit om den och visar många fina bilder på sin blogg. Även här och här! Sista dagen i Göteborg skriver hon om här! De hade det toppenbra och även tur med […]

Kommentera

 
