Vi har roat oss

Vi har hunnit göra några små utflykter, mest i Uppsala men även ett par turer utanför. Vi började med en loppisvända typ norrut någon vecka innan semestern. Åkes i Läby blev första stopp och där hittade jag en underbar tomte av äldre modell men över 300 spänn var för mycket för mig just då. Han hade massor av gamla radioapparater i möbelform som fortfarande funkade, lite häftigt!


En glass vid Emmaus i Gryttby.


Gjorde några bokfynd där…nån hundring för dessa.

Andra stoppet och målet med trippen var Emmaus i Gryttby. Där finns en hel del pryttlar men det som står i uthusen får nog vara för min del, luktar så där typiskt fuktig gammal vind eller nåt. Vi höll oss mest i huvudbyggnaden och där hittade jag några böcker i alla fall.

Ett par museum har det oxå blivit. Först Upplandsmuseet där vi kollade in en fotoutställning med foton tagna av UNTs fotografer och så gick vi till Gustavianum som jag länge velat kolla in.


Kollar in en film där fotograferna intervjuas.
Ulrika har just skämt ut oss 🙂


Det vackra taket i anatomiska teatern.

Gustavianum fanns allt från egyptiska mumier och vikingasvärd till siamesiska tvillingar i en glasburk samt ett riktigt häftigt skåp.


En kista från den egyptiska samlingen.

En tur på stan tog vi oxå en dag. Åt årets första mjukglass i regn under en markis vid ån, fikade i het sol på Broströms, tog en öl på Katalin samt avslutade det hela med en pizza på  ”Luckan” dvs Lucullus som var sig likt sen sist jag var där för typ 20 år sen.


Årets första mjukglass intogs huttrande vid ån.

Många fikor och en del uteätande har det blivit men oxå inom familjen. En fika hos mamma vid kolonistugan och så har min bror som bor i Norge varit hemma en sväng. Då passade vi på att fira Lilian hans flickvän som fyller 50 i sommar. Det blev god middag och tårta på det hos syrran.

~ av Pingolina på 21 juli 2012.

6 svar to “Vi har roat oss”

  1. Det var faktiskt ingen mer än du som hörde att jag skämde ut oss!!! 😳

  2. PS Jag har bråck, vet du väl!!!

Kommentera

 
